Frukt- och nötbröd

Frukt- och nötbröd

Frukt- och nötbröd
2 st

50 g jäst
5 dl ljummet vatten, 37°
25 g rumstempererat smör
2 tsk salt
1 msk mald pomerans
1/2 dl sirap
250 g Kesella lätt
150 g grovhackade hasselnötter
1 dl russin
1 dl hackade fikon eller aprikoser
15 – 16 dl rågsikt

Gör så här:
Smula jästen i en bunke och häll över vattnet. Rör tills jästen löser sig. Tillsätt smör, salt, pomerans, sirap, Kesella, nötter, russin, fikon och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Jäs under bakduk ca 30 min. Stjälp upp degen på mjölat bakbord. Dela i två delar och forma till runda limpor. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 250°. Låt jäsa ca 20 min. Grädda i nedre delen av ugnen i 10 min, sänk till 175° och grädda ytterligare ca 30 min. Låt bröden svalna på galler under bakduk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback