Mustbullar

Mustbullar

Mustbullar
Ca 25 st

1 paket (50 g) jäst
2 flaskor (á 33cl) julmust
1 dl olja
4 msk salt
4 dl fint rågmjöl
11-12 dl vetemjöl

Gör så här
Smula jästen i en bunke. Värm julmusten till fingervarmt, 37°C i en kastrull.
Häll lite av musten över jästen och rör tills den löst sig. 
Tillsätt resten av musten, olja, salt, rågmjöl och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen.
Arbeta degen smidig för hand eller i maskin tills degen släpper bunkens kanter.
Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.
Ta upp och knåda degen smidig på mjölad arbetsbänk. Dela degen i ca 25 bitar. Forma bitarna till släta, avlånga bullar som läggs på bakpappersklädda plåtar.
Strö lite mjöl på bullarna och låt dem jäsa övertäckta ytterligare ca 20 min.

Grädda bullarna mitt i ugnen i 250°C, ca 10 min.
Låt kallna på galler under bakduk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback